Tu si: Tipy pre zdravie  »  Strava  »  Proteínová diéta doktora Dukana – čo by sme mali o nej vedieť?

Proteínová diéta doktora Dukana – čo by sme mali o nej vedieť?

Uverejnené v kategórii Strava       
Proteínová diéta doktora Dukana – čo by sme mali o nej vedieť?

Po dlhé roky bola najčastejšie dodržiavanou diétou na celom svete. Hoci vzbudzuje veľa kontroverzií, ďalej sa podľa nej stravuje veľký počet osôb. V čom spočíva a aké sú jej nedostatky a prednosti?

Proteínová diéta, známa ako diéta Pierra Dukana, je súhrnom stravovacích zásad, ktorých cieľom je zníženie, a neskôr udržanie dosiahnutej hmotnosti. Jej hlavnou myšlienkou je denné zníženie príjmu tukov a sacharidov v prospech zvýšenia množstva bielkoviny prijímanej v strave.


Ako diéta prebieha?

Zoštíhľujúca kúra doktora Dukana sa skladá zo štyroch fáz – podľa autora diéty iba ich bezvýhradné dodržiavanie nám zaistí viditeľné a dlhodobé výsledky. Plán diéty vyzerá nasledovne:

  • I. fáza (šoková) – trvá niekoľko dní až týždňov (v závislosti od toho, koľko kilogramov chceme schudnúť). V priebehu tejto fázy môžeme jesť výhradne povolené produkty – okrem iného chudé mäso, údeniny, vajcia, ryby, mliečne výrobky.

  • II. fáza (striedavá) – trvá do okamihu, kedy dosiahneme plánovanú hmotnosť. Spočíva v striedaní dvoch jedálnych lístkov – z prvej etapy a rovnakého jedálneho lístka obohateného o povolenú zeleninu. V ďalšom priebehu je nepovolených veľa produktov, ako sú napr. pečivo, sladkosti alebo alkohol.

  • III. fáza (upevnenie) – jej dĺžka závisí od schudnutých kilogramov: na každý kilogram pripadá 10 dní. K jedálnemu lístku z predošlej fázy doplnenému zeleninou pridávame obmedzené množstvo celozrnného pečiva, cestovín alebo niektorých druhov ovocia.

  • IV. fáza (stabilizácia) – v podstate ju možno dodržiavať do konca života. Povolená je väčšina produktov s výnimkou týchto, ktoré obsahujú jednoduché cukry. Okrem toho sa vždy jeden deň v týždni dodržujú zásady zo šokovej fázy.


Za a proti

Ako každá populárna diéta, tak aj zoštíhľujúca Dukanova kúra má svojich priaznivcov aj odporcov. Priaznivci ju chvália za výsledky, ktoré nedosiahli pri dodržiavaní žiadnej inej diéty. Pri dodržiavaní tak prísnych zásad nie je ťažké dosiahnuť viditeľné výsledky, a to už po niekoľkých týždňoch. Milovníci bielkovinových produktov chvália diétu aj za to, že je pomerne pestrá, pretože neexistuje vopred stanovený jedálny lístok a povolené produkty možno konzumovať v ľubovoľnom množstve a kombinácii. 

Nie všetci však v proteínovej diéte vidia len klady. Veľa sa hovorí o možných vedľajších následkoch kúry, ktorá je najmä v počiatočných fázach veľmi prísna a nedáva organizmu potrebné množstvo sacharidov a tukov. Medzi negatívne zmeny v organizme, ku ktorým môže dôjsť následkom diéty, patria: hormonálne poruchy, okyslenie organizmu, poškodenie obličiek a pečene alebo avitaminóza.


Najlepším riešením je konzultácia s lekárom, či diéta nášmu organizmu vyhovuje. V snahe o peknú postavu nesmieme zabúdať na svoje zdravie, o ktoré je oveľa ťažšie sa postarať ako o vysnívanú hmotnosť.