Tu si: Tipy pre zdravie  »  Strava  »  "Light" potraviny: fakty a mýty

"Light" potraviny: fakty a mýty

Uverejnené v kategórii Strava       

Pečivo, jogurty, sladkosti, omáčky, nápoje, a dokonca aj klobása alebo pivo - všetky tieto produkty sa predávajú v light verzii. A takmer každý, kto niekedy chcel schudnúť, dával do tohto faktu nádej. Žiaľ, diéta založená na light potravinách je zvyčajne nefunkčná.

Prečo "light" svojho času oslavovalo úspechy? Pretože malo byť spásou pre všetkých, ktorí napriek nadváhe neprešli na diétu, lebo majú panický strach vzdať sa svojho obľúbeného jedla. "Light" tento problém vyriešilo – dávalo im rovnaké milované potraviny, ale so zníženým obsahom cukru alebo tuku. Môže byť ešte niečo krajšie pre ľudí, ktorých život je neustály boj s obezitou a začínanie ďalších diét? Zrejme nie. Ukázalo sa však, že "light" potraviny sú pasca. Je čokoľvek, čo o nich počujeme, pravda?


1. Light potraviny majú rovnakú chuť ako ich klasické verzie

Fakt. Presne preto ich vymysleli. Ľudia na diéte dostávajú produkt, ktorý im sľubuje stratu kilogramov a chutí identicky ako ich originál spôsobujúci tučnotu – sladká čokoládka, majonéza alebo nápoj.


2. Light potraviny sú zdravšie.

Mýtus. Po prvé, aby si takéto potraviny zachovali svoju výživnú hodnotu, musia sa do nich pridávať určité prísady. Nevieme si napríklad predstaviť čokoládovú tyčinku, ktorá nie je sladká? Namiesto cukru sa pridáva iné sladidlo, ktoré neobsahuje kalórie. Vo väčšine light produktov je aspartam – škodlivá prísada, ktorá má negatívny vplyv na mnoho zdravotných problémov a rozvoj chorôb. Po druhé, nebezpečné je aj jedenie potravín zbavených tuku. Tuk je potrebný pre správne a zdravé fungovanie. Kto ho má príliš veľa, mal by sa vydať za dietológom.


3. Light potraviny majú menej kalórií

Mýtus. Niekedy ich môže byť dokonca viac než v originálnej verzii. Výrobcovia potravín využívajú právne medzery a pripisujú nápis "light" tam, kde nemá byť. Napríklad jogurt so zníženým obsahom tuku môže obsahovať dvakrát toľko cukru.


4. Light potraviny sa môžu jesť v akýchkoľvek množstvách

Mýtus. Ak aj má majonéza light menej kalórií než zvyčajná majonéza, aj tak je stále potravinou, od ktorej sa priberá.


5. Light potraviny pomáhajú chudnúť

Mýtus. Hoci časť z nich neobsahuje cukor, ale sladidlá, najčastejšie má aj tak dosť veľa tuku a kalórií, aby mala úplne iné účinky – priberanie.


6. Light potraviny by nemali jesť deti.

Fakt. Light potraviny sú plné mnohých škodlivých zložiek a "upchávačov", ktoré jej majú dodať správnu konzistenciu alebo chuť. Medzi ne patrí, okrem iného, spomínaný aspartám, ktorý v krátkom čase môže spôsobovať bolesti hlavy, hnačku či zhoršiť trávenie. Na také účinky sú citlivé hlavne deti, ale aj tehotné a dojčiace ženy, alergici, osoby s citlivým žalúdkom a starší ľudia.