Tu si: Tipy pre zdravie  »  Strava  »  Jedlé oleje: ktorý je najzdravší?

Jedlé oleje: ktorý je najzdravší?

Uverejnené v kategórii Strava       
Jedlé oleje: ktorý je najzdravší?

Oleje sa líšia zložením, pomerom mastných kyselín a použitím. Výber ktorého z nich bude pre naše zdravie najlepší?

Olej je zdrojom mnohých zložiek cenných pre zdravie, ako sú omega 3 mastné kyseliny a vitamín E. Oplatí sa tieto oleje pridávať do jedál, keďže užitočné prvky v nich obsiahnuté regulujú hladinu cholesterolu v organizme, zabraňuje kardiovaskulárnym ochoreniam, a okrem toho hrajú dôležitú úlohu pri udržiavaní normálnych funkcií mozgu a očí a spomaľuje tvorbu voľných radikálov.


Pomery: relevantné kritérium

Olivový, repkový a slnečnicový olej sú olejmi, ktoré najčastejšie používajú Poliaci. Olivový olej u nás nebol až taký populárny, kým sa nezistilo, že je najzdravším a najvýživnejším olejom. V tomto ohľade však obstojí aj repkový olej, ktorý je okrem toho ešte aj lacnejší a má rovnako univerzálne použitie. Tento olej má tiež najvýhodnejšie pomery obsahov polynenasýtených mastných kyselín. Omega-3 kyseliny je v ňom viac než omega-6. To je dôležité vzhľadom na fakt, že prevaha omega-6 kyselín brzdí pozitívne účinky omega-3 kyselín (takéto pomery sú charakteristické napríklad pre slnečnicový, sezamový, kukuricový, sójový či hroznový olej). Omega-6 kyseliny sú pre nás potrebné, ale pod tou podmienkou, že sa nachádzajú v správnych pomeroch s omega-3 kyselinami. Túto podmienku najlepšie spĺňa práve repkový olej.
 

Otázka vysmážania

Pečenie a dusenie sú nepochybne oveľa zdravšie spôsoby prípravy jedla než smaženie, ale bohužiaľ oveľa menej populárne. Poliaci hlavne vysmážajú a zmena tohto návyku im padne zaťažko. Takže ak nakupujeme olej s myšlienkou, že naňom budeme vysmážať, zamerajme sa na niekoľko vecí. Predovšetkým, pri vysokých teplotách sa zloženie oleja značne mení, a to v náš neprospech. Produkujú sa pritom látky vysoko škodlivé pre naše zdravie, prispievajúce k rozvoju rakoviny a kardiovaskulárnych ochorení.

Pri nákupe oleja na vyprážanie vždy vybrať rafinované, lisované "nahorúco", ktoré sú menej citlivé na vysokú teplotu než oleje lisované "za studena". Repkový olej, arašidový, ryžový a olivový sa hodia na vysmážanie pod podmienkou, že sú rafinované. Oleje lisované "za studena" sú však zdravšie, preto by sme sa mali vzdať vysmážania jedál a zostať pri jedení olejov na surovo (do šalátov, občerstvenia, na pečivo).

Pred nákupom oleja skontrolujme všetky informácie dostupné na etikete a dátum spotreby. Oleje skladujme vo tienistom a chladnom mieste, pretože ak sú vystavené na svetle a teple, rýchlo žltnú. Nikdy nevysmážajme dvakrát na tej istej porcii oleja.