Tu si: Tipy pre zdravie  »  Strava  »  Horčík – funkcie a spôsoby predchádzania jeho nedostatku

Horčík – funkcie a spôsoby predchádzania jeho nedostatku

Uverejnené v kategórii Strava       
Horčík – funkcie a spôsoby predchádzania jeho nedostatku

Nedostatok horčíka sa týka obrovskej časti poľskej populácie. Trpia naň najmladší aj najstarší. Horčík je žiaľ naďalej podcenenou zložkou, ktorá priaznivo ovplyvňuje nielen naše telesné zdravie, ale aj psychiku a vzhľad.

Prečo potrebujeme horčík?

Je jedným z najbežnejších a súčasne najcennejších prvkov. Vyskytuje sa prakticky vo všetkých bunkách ľudského organizmu. 

Horčík sa podieľa na prenášaní nervových impulzov a podporuje funkčnosť nervového tkaniva. Má neoceniteľný vplyv na psychosomatickú rovnováhu. Zabraňuje svalovým kŕčom, zlepšuje ich fungovanie. Podporuje imunitný systém a zmierňuje riziko infarktu. Podporuje tvorbu inzulínu a chráni cievy pred ukladaním cholesterolu.


Príčiny nedostatku horčíka

Potrebná dávka horčíka u normálneho človeka predstavuje 300 – 400 mg denne. S ohľadom na to, že značné množstvo horčíka prijímame v strave, pričom čoraz častejšie sa môžeme stretnúť s umele modifikovanými potravinami, pri ktorých výrobe boli použité hnojivá, je v nej horčíka čoraz menej. 

Najčastejšími príčinami nedostatku horčíka je vysoká konzumácia alkoholu, pitie väčšieho množstva kávy, používanie antikoncepčných prostriedkov, nesprávny pitný režim, stres, obličková nedostatočnosť a tučná strava. 

Nedostatok horčíka sa prejavuje vo forme zvýšenej neuromuskulárnej dráždivosti. Možno pozorovať aj okrem iného nervové tiky, nepravidelná činnosť srdca, časté kŕče, mravčenie v končatinách a ich necitlivosť, vypadávanie vlasov, nevoľnosť, hnačky a problémy s koncentráciou. Nedostatok horčíka môže byť aj príčinou depresií.

Ako bojovať s nedostatkom horčíka?

Okrem doplnkov stravy je jediným vhodným typom boja s nedostatkom horčíka strava a zmena stravovacích návykov. Pred konštatovaním toho, čo by sme mali jesť, nezabúdajme, že vstrebávanie horčíka záleží od vitamínu B6, ktorý sa nachádza okrem iného v strukovinách, vlašských orechoch, sóji, pohánke, tekvicových semienkach alebo v tmavom pečive. 

Jednou z najlepších zložiek stravy bohatou na horčík je celozrnný chlieb. Okrem neho je treba pridať do svojho jedálneho lístka tekvicové a slnečnicové semienka, klíčky, mandle, lososa, halibuta, špenát, ryžu (najmä hnedú), fazule, ovsené vločky, horkú čokoládu a kakao. 

Pri dodržiavaní diéty na nedostatok horčíka a konzumácii doplnkov stravy nezabúdajme na to, aby sme sa horčíkom nepredávkovali. Príznakmi, predávkovania organizmu horčíkom, je: oslabnutie, poruchy dýchania, nízky krvný tlak alebo srdcová arytmia.