Tu si: Tipy pre zdravie  »  Strava  »  Čo to je glykemický index ?

Čo to je glykemický index ?

Uverejnené v kategórii Strava       
Čo to je glykemický index ?

Často sa na glykemický index dbá pri plánovaní diéty obzvlášť pri osobách s nadváhou a s rizikom cukrovky, keďže má vplyv na hladinu inzulínu v krvi.

Glykemický index klasifikuje potravinové produkty na základe ich účinkov na koncentráciu glukózy v krvnom obehu.Čím skôr sa produkt rozpadá, tým je väčšia hodnota indexu. Predpokladalo sa, že čistá glukóza má 100 bodov.Produkty, ktoré maju vysoký obsah glykemického indexu spôsobujú rýchly nárast glukózy.To zase spôsobuje uvoľňovanie väčšie množstvo inzulínu, ktorý sa prenáša do tkanív a svalov s cieľom spaľovania. Nadmerné množstvo cukru v ľudskom tele je premenené na tuky, ktoré sú hlavným zdrojom energie. Je teda jasné, že spotreba produktov s vysokým GI, znamená tiež zväčšovanie tukových buniek v ľudskom tele.A tiež je dôvodom paradoxne k zvyšovaniu apetítu, keďže hladina cukru v krvi tak rýchlo ako rastie tak rovnako rýchlo sa aj znižuje.Dôsledkom toho je, že pociťujeme hlad, potrebujeme si dať niečo pod zub a uzatvárame začarovaný kruh inzulínovej hojdačky. Zbaviť sa nadbytočných odložených kilogramov ja čoraz ťažšie, keďže vysoká hladina inzulínu spomaľuje metabolizmus.

Produkty s nízkym glykemickým indexom trávime pomalšie, takže cukor je dodávaný pravidelne, bez väčšej premenlivosti jeho hladiny.Pocit sýtosti a hladina energie sa držia oveľa dlhšie a regularna hladina inzulínu stimuluje segregáciu glukagónu – hormónu, ktorý je zodpovedný za spaľovanie tukových buniek.Zmenšuje sa riziko ochorení súvisiacich s obezitou – cukrovka typu 2, nádorov hrubého čreva, zlého cholesterolu, LDL a aterosklerózy.

Pre vysoký GI sa považuje jeho hodnota viac ako 70 bodov.V tejto skupine sú: biele pečivo, sladkosti, cukor, pivo, chuťovky ako zemiakové lupienky či tyčinky, pečené zemiaky sú to teda produkty, ktoré vysoko spravovávané a zbavené vlákna.Tieto produkty sa odporúča jest sporadicky a určite nie častejšie ako raz v týždenne.

Priemerný GI má 55-69 bodov a to je napríklad biela a bronzová ryža, kuskus, lístkové cesto, zemiaky, repa, sušené figy a hrozienka. Tieto produkty sa neodporúča jest častejšie ako dva razy za deň. dziennie.

Najnižší GI maju produkty, ktoré je najlepšie brať do úvahy pri plánovaní Vašej každodennej stravy – je to väčšina surových zelenín a ovocia, či aj produkty vyrovené z hrubej múky ako je pohanka, perník či pšeničné otruby. Tieto potraviny môžete jest do sýtosti, keďže sú charakteristické vysokým obsahom vlákniny uvoľňujú svoju energiu postupne, čím spôsobujú to, že nie je potrebné siahať po rôzne maličkosti pod zub medzi odporúčanými troma jedlami denne.