Tu si: Tipy pre zdravie  »  Zdravý životný štýl  »  Ako si zlepšiť kondíciu?

Ako si zlepšiť kondíciu?

Uverejnené v kategórii Zdravý životný štýl       
Ako si zlepšiť kondíciu?

Zlá kondícia sa prejavuje zvyčajne vtedy, keď sa snažíme stihnúť autobus, pokazil sa výťah alebo po mnohých rokoch sa vydáme na túru do lesa. Vtedy začíname ľutovať, že sme sa dávno prestali starať o našu kondíciu.

Oplatí sa to zmeniť, a čo je najdôležitejšie, je to možné v priebehu niekoľkých týždňov.

Základ: fyzická aktivita

Pod klesajúcu fyzickú kondíciu sa podpisuje nielen nedostatok pravidelných tréningov. Na kondíciu má vplyv aj to, ako sa stravujeme, či žijeme v strese, či dobre spíme a či nás neovládajú maškrty alebo závislosti. Fyzická aktivita je najdôležitejším z týchto faktorov. Ak netrénujeme, jednoducho nie sme vo forme. A to má význam ešte v mnohých iných životných situáciách, nielen v stíhaní autobusu a pokusmi v boji so schodmi. Vďaka dobrej kondícii sme menej náchylní na zranenia, nás organizmus sa stáva odolnejším, psychika sa zlepšuje. Dobrá forma znamená aj dobrú postavu. Dvomi slovami – samé plusy. Prvým krokom k zlepšeniu kondície je teda návrat ku cvičeniu.

Na začiatku nám to môže ísť ťažko, zvlášť ak sme už roky necvičili, preto je dobré sa hneď neprepínať. Pri výbere správnej športovej disciplíny by sme mali zohľadniť vek a zdravotný stav, ale aj naše záujmy. Nezávisle od toho, pre aký šport sa rozhodneme, cvičme intervaly. Intervalový tréning patrí do skupiny kardio cvičení. Dokonale buduje kondíciu, kyslíkovú vytrvalosť organizmu, zlepšuje funkciu srdca, a okrem toho povzbudzuje spaľovanie vyššieho počtu kalórií v krátkom čase. Spočíva vo variabilnej intenzite cvičenia - najprv cvičíme veľmi intenzívne, po chvíli prejdeme na odpočinkové tempo, a tak striedame.

Intervalové tréningy sú krátke. Stačí, aby trvali menej ako pol hodiny, a efekt dosiahneme. Na začiatku si na ne môžeme vyhradiť niekoľkonásť minút. Ale nevenujme sa im každý deň. Intervaly, napriek populárnej mienke, môžu tvoriť časť tréningu začiatočníkov s hroznou kondíciou. V ich prípade je však treba zmenšiť intenzitu tréningov.


Koniec s lenivosťou

Ak už začíname s pravidelným trénovaním, nezaškodí nám zároveň postarať sa o fyzickú kondíciu vo svojom každodennom životnom štýle. Pokiaľ je to možné, nechoďme všade autom a MHD. Vyberajme si jazdu bicyklom alebo chôdzu. V budovách sa pohybujme po schodoch a nepoužívajme každý raz výťahy. A samozrejme, dbajme na pravidelnosť tréningov. Nedovoľme, aby prestávka medzi jednotlivými tréningami bola viac ako dva dni.


Racionálna strava

Zdravé stravovanie sa je tiež prvkom starostlivosti o dobrú kondíciu. Ak pociťujeme jej nedostatok, pravdepodobne sa nielen málo pohybujeme, ale sa ešte aj nesprávne stravujeme. Nezdravé jedlo ako sú fast foody, instantné potraviny, sladkosti a slané pochutiny by sme z každodennej stravy mali vylúčiť a nahradiť ich vyváženou potravou, v ktorej bude veľa uhľovodíkov vysokej kvality, bielkoviny, vitamíny a mikroprvky nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu. Prestaňme jesť biele pečivo a obyčajné cestoviny alebo ryžu, nahraďme ich celozrnnými potravinami, jedzme mnoho zeleniny, obmedzme príjem soli a častejšie varme doma. Pravidelná fyzická aktivita na nás kladie vyššie nároky v oblasti stravovania, preto sa v závislosti od disciplíny musíme dozvedieť, čo máme jesť.